Blogging With Gino

zondag 25 januari 2015

De Klassieker, het perfecte verjaardagscadeau?

Hiep Hiep Hoera! Vandaag is mijn verjaardag!  Ondertussen ben ik dus alweer 22 jaar en is het natuurlijk tijd voor feest, taart en cadeautjes. Vandaag is alleen wel een gewaagde dag om feest te vieren. Behalve mijn verjaardag is het vandaag namelijk ook de dag van De Klassieker. Voor de niet voetbalfans onder ons, dat is de wedstrijd tussen de 2 grootste clubs van Nederland: Feyenoord vs Ajax, Kakkerlak vs Neus, Rotterdam vs Amsterdam, en ga zo nog maar even door. Een overwinning zou toch wel een van de mooiste verjaardagscadeaus zijn, maar een verlies drukt de stemming.. Wat gaat het worden?
Vanaf kinds af aan support ik al Dé club uit Rotterdam: Feyenoord. Dit betekent dat je vanaf die jonge leeftijd al 'leer' dat die ene club uit Amsterdam, ook wel 020 genoemd, eigenlijk 'not done' is. Vandaag barst de strijd weer los en is het de taak aan Feyenoord om enigszins aansluiting te houden met de nummers 1 en 2. Fanatieke Feyenoord supporters zullen altijd zeggen dat ze (uiteraard) gaan winnen. Ajax of niet, vandaag nemen we weer 3 punten mee uit Amsterdam. Ik ben een fanatieke supporter, maar ook een realistische. Zijn we we zo zeker van een overwinning?

Als je naar de statistieken kijkt zie je dat deze niet in het voordeel van Feyenoord zijn. De laatste keer dat we met een overwinning op zak terugreden naar de kuip was in 2005. Toen der tijd stond er een compleet ander elftal met spelers als Salamon Kalou en Dirk Kuyt die het elftal naar de overwinning loodste. Tegenwoordig gaat het allemaal wat minder soepel. Waar Guidetti er nog met een hattrick voor zorgde dat er een geweldige thuisoverwinning was in 2012, is het nu vooral 'Beter voetballen dan de tegenstander, maar niet de punten over de streep trekken'. Een bijna regelmatig terugkerende situatie die Feyenoord tijdens de thuiswedstrijd onterecht op 0 punten hield.

Maakt Feyenoord dan wel een kans? Zoals ze in het voetbal zeggen: de bal is rond. Alles is dus mogelijk en dus ook een overwinning voor Feyenoord. Thuis is echter anders dan uit en dat is dus duidelijk terug te zien in de statistieken. Ik denk dat het feit in hoeverre Feyenoord gegroeid is na de wedstrijd tegen PSV bepaalt of Feyenoord punten gaat pakken of niet. In deze wedstrijd werden de doelpunten gemaakt, maar te slordig gespeeld. Hebben ze hiervan geleerd? Zoals ik al eerder zei ben ik een realistische supporter, dus denk ik dat wanneer ze daadwerkelijk hebben geleerd van deze wedstrijd tegen PSV, ze zeker een kans maken om in ieder geval een punt weg te snoepen uit Amsterdam. En wie weet, als Feyenoord een geweldige middag heeft en 90 minuten strijd voor elke bal, zitten er misschien met 3 punten in. Mijn voorspelling? Een 1-1 is zeker mogelijk en met een goede dag ligt er misschien wel een 1-2 op de loer..

Om terug te komen op de vraag of De Klassieker het perfecte verjaardagscadeau is? Om half 3 zullen we het weten...

Een live verslag kunnen jullie HIER vinden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten