Blogging With Gino

zaterdag 27 december 2014

Let it Snow, let it Snow, let it Snow...


Poef, daar lag opeens een laag sneeuw van 10 centimeter. Een aantal dagen terug voorspelde de weergoeroes het al: na tweede kerstdag krijgen we sneeuw, en niet zo'n klein beetje ook. Dit zijn berichten die we de afgelopen jaren wel vaker hebben gehad. We worden gewaarschuwd voor een 'horrorwinter', maar achteraf blijkt het allemaal wel mee te vallen. Gisteravond zag ik weer een bericht op Facebook voorbij komen waarin stond dat we een hele hoop sneeuw konden verwachten. In de Bilt zou er volgens de KNMI zelf tot 30 cm(!) kunnen vallen. Aangezien we de afgelopen tijd alle soorten weer hebben gehad, maar het altijd boven het vriespunt is gebleven, was ik een beetje sceptisch over deze voorspellingen. Uiteindelijk bleek dit onterecht, want wat dwarrelde daar afgelopen nacht naar beneden?...


Afgelopen nacht werd ik rond een uur of 4 wakker. Nog lang geen tijd om op te staan, maar ik besloot toch om even door het raam te kijken. Wat ik daar zag maakte mij toch wel erg vrolijk. Er lag namelijk een dikke pak sneeuw! De weergoden hadden toch besloten om te gaan strooien met de sneeuwvlokken, en niet zo zuinig ook! Waar ik eerst wilde gaan uitslapen, had ik nu snel mijn wekker gezet. Als er namelijk één ding is waar ik gek op ben, dan is dat wel sneeuw!

Ik weet niet wat het precies is, maar wanneer ik mezelf in een besneeuwde omgeving bevind verander ik weer terug in de William van groep 3. Een dikke laag sneeuw maakt van mij weer een kind. Ik hoor wel eens vrouwen klagen over hun geliefde in de sneeuw, dus misschien dat deze gedragsverandering wel man eigen is? Laat ik het er maar op gooien dat het niet aan mij ligt en dat ik er als man zijnde niks aan kan doen. Als ik eenmaal buiten ben staan er binnen een half uur 3 enorme sneeuwpoppen, een compleet sneeuwfort en zijn er minstens 4 mensen terug naar binnen gegaan omdat ze compleet ingepeperd zijn. Kinderachtig? Misschien, maar ik noem het gewoon genieten!

Waar ik wel achter ben gekomen is dat een auto wat minder geniet van de sneeuw. Daar sta je dan in the middle of nowhere met een auto die niet meer wil starten, omdat je zo nodig wilde gaan sleeën van een verlaten heuvel. Ja, dat is dikke pech. Helemaal als blijkt dat je auto stil staat op een grasvlakte en dus half is weggezakt. Na verwoede duw pogingen, het om hulp vragen van mensen en geknapte sleepkabel toch maar even de mensen gebeld die er verstand van hebben. Blijkt dat winterse weertje toch weer een duur grapje te zijn...

Voorlopig moeten we weer even wachten op een dag als vandaag, maar hier toch een aantal ANWB tips om je auto heel te houden bij de winterse temperaturen:

  • Eerst krabben, dan instappen, starten en rustig wegrijden. Gelijk de blower vol aan op de warmste stand en richten op de voorruit. Doe de centrale dashboardroosters even dicht, dan gaat er meer lucht naar de voorruit. En heb je airco, gebruik die dan ook in de winter voor het ontwasemen van de ramen. Ga pas rijden als je goed zicht hebt.
  • Schakel op sneeuw om weg te rijden de tweede versnelling in. Dan is de kans op doorslippen een stuk kleiner. Geef niet teveel gas en laat de koppeling langzaam opkomen. Als je een automaat met sneeuwstand hebt, gebruik die dan.
  • Pas je snelheid aan en houd te allen tijde voldoende afstand tot de voorligger. Verder moeten alle handelingen met beleid gebeuren. Heel voorzichtig gas geven. En zeker bij terugschakelen de koppeling niet abrupt laten opkomen, want zelfs daardoor kun je slippen. In bochten niet te scherp sturen.
  • Als er veel sneeuw op de auto ligt, veeg die er dan vanaf voordat je gaat rijden. Anders waait het er af bij hogere snelheden, en dat veroorzaakt gevaar voor automobilisten en motorrijders achter je. Je kunt zelfs een boete krijgen voor het rijden met zo'n besneeuwde auto.

Voor meer winterse auto tips verwijs ik je door naar de ANWB Site!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten