Blogging With Gino

dinsdag 30 december 2014

Monthly Music #1


Een tijdje terug had ik in een bericht het begin van 'Monthly Music' aangekondigd. Ik wilde aan het einde van elke maand een top 5 naar buiten brengen met nummers die in diezelfde maan zijn uitgekomen. Ik ben in alle enthousiasme gaan zoeken naar nummers die in december zijn uitgebracht, maar dit bleek moeilijker dan gedacht.. Uiteindelijk moest ik er aan toegeven dat ik iets te enthousiast ben geweest in mijn voornemens en dit een (te) moeilijke opgaven zou worden. Daarom heb ik besloten om het concept iets te veranderen. Aan het einde van de maand plaats ik nog steeds en top 5, maar dan van music die ik op dat moment helemaal te gek vind! Om in het december thema te blijven heb ik daarom voor deze maand een Christmas Top 5 gemaakt. Nieuwsgierig hoe dit eruit ziet? Lees dan snel verder!

Vanaf het moment dat Sinterklaas in zijn stoomboot weer op weg is naar Spanje, geniet ik van de kerstliedjes op de radio. Maar hoe maak je nou het ultieme kerstnummer? Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de echt goede kerstnummers allemaal van 'vroeger' zijn. Het is erg lastig om een nieuw, modern kerstnummer te schrijven dat aanslaat. Ook het opnieuw uitbrengen van een oud, succesvol kerstnummer werkt niet altijd. Ik ben daarom opzoek gegaan naar 'moderne' kerstnummers van de afgelopen jaren, die bij mij wel in de smaak vallen. De top 5 zal bestaan uit nieuw geschreven nummers en covers van eerder uitgebrachte Kersthits. Enjoy!



Ariane Grande - Santa Tell me
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit wat begrepen heb van die enorme hype rondom Ariane Grande. Het kwam op mij over als het zoveelste kindsterretje dat opeens in de schijnwerpers staat. Misschien meer om haar uiterlijk dan om haar muzikale kwaliteiten. Ondanks deze mening moet ik zeggen dat ik dit kerstnummer behoorlijk geslaagd vind. Er zit een moderne tune in die in je hoofd blijft zitten, en dat is naar mijn mening een belangrijk kenmerk van een goed kerstnummer! Vandaar dat ik haar, tot mijn eigen verassing, op nummer 1 heb gezet.

Michael Bublé - White Christmas
'I'm dreaming of a white Christmas'. Een zin uit het liedje die iedereen kent. Een nummer die al door vele artiesten is gecoverd, maar niet altijd even succesvol. Gewaagd dus om dit nummer opnieuw uit te brengen op cd zou je zeggen. Ik moet bekennen dat Michael Bublé een absolute held van mij is, en ik ook enorm fan ben van zijn uitgebrachte kerst cd. Omdat ik vele nummers van dit album geweldig vind, heb ik mezelf moeten bedwingen om maar 1 nummer van hem in de top 5 te zetten. Uiteindelijk heb ik dit nummer uitgekozen, omdat ik vind dat hij hier een ontzettend mooie Jazz draai aan heeft gegeven. Ik vind zijn stem ontzettend goed in de kerstsfeer brengen en de samenwerking met Shania Twain versterkt dit enorm! Een heerlijk nummer voor bij de open haard en een geslaagde uitvoering van 'White Christmas'!

Owl City - Kiss me baby, its Christmas time
Owl City, kennen jullie ze nog? De makers van het immens populaire nummer 'Fireflies'. Dit nummer was een grote hit en eigenlijk verwachte ik dat deze fireflies geen eendagflies zouden worden. Helaas moet ik toch bekennen dat ik na dit nummer toch een beetje teleurgesteld was. Na 2009 probeerde ze zich, naar mijn mening tevergeefs, te mengen in de moderne muziek. Pas in 2012 lukte dit weer een beetje met het nummer 'Good Times'. Hierna was het weer een tijdje stil, maar vanaf december 2014 zijn ze weer helemaal terug. Bij dit kerstnummer heb ik weer het oude 'Fireflies' gevoel terug gekregen. Ik denk dat ze er goed aan hebben gedaan om weer in die style muziek te gaan maken. Ik hoop dat ze op deze manier verder gaan!

Straight No Chaser ft. Kristen Bell - Text me Merry Christmas
Voor ik dit nummer tegenkwam, had ik nog nooit gehoord van Straight No Chaser en Kristen Bell. Ondanks dat ik het nummer niet geweldig vind, doordat het naar mijn mening niet helemaal serieus is, is dit wel een goed voorbeeld van een modern kerstnummer. Ze hebben het lied afgestemd op het smartphone-tijdperk en daarmee een plekje verdiend in de Christmas Top 5!

Alain Clark ft. Dane Clark - Going back for Christmas
Ja, daar is dan eindelijk weer een goed Nederlands kerstnummer! Ik heb zijn muziek een tijdje niet meer gevolgd, maar na hem dit jaar live te hebben gezien ben ik hem toch weer gaan volgen. Ik ben hier ontzettend blij mee, want ze hebben met 'Going back for Christmas' een heerlijk 'classy' kerstnummer uitgebracht. Ik zeg ze, want hij heeft voor dit nummer weer de samenwerking met zijn vader opgezocht. Wat kan deze man geweldig zingen zeg! Dit nummer zorgt absoluut voor een geweldige 'Christmas Feeling'!

Dit was Monthly Music voor deze maand! Volgende maand weer een nieuwe Top 5, boordevol met heerlijke muziek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten