Blogging With Gino

donderdag 5 maart 2015

Monthly Music #3

Door de wintersport had het enige vertraging, maar hier is dan toch nog de 'Monthly Music' van Februari! Het afspeuren van het internet, het rondneuzen op YouTube en het eindeloos volgen van Spotify afspeellijsten. Ik ben altijd opzoek naar nieuwe muziek van (on)bekende artiesten. Nummers die net zijn uitgebracht maar (nog) niet zo bekend zijn. Ik denk wel eens: "Hoe heette dat ene nummer dat ik 2 jaar geleden zo leuk vond?". Vaak weet ik dit niet meer en daar baal ik op dat moment dan behoorlijk van. Dat is de reden dat ik sinds vorig jaar heb besloten om alle nummers die ik tegen kom en leuk/interessant/mooi vind te ordenen onder dat jaar. Elke maand kies ik 5 nummers uit die lijst en plaats ik die op mijn blog. Wie weet zit deze maand jouw nieuwe favoriete nummer er wel tussen ;)


Deze maand heb ik weer een nieuwe top 5 voor jullie klaar staan met muziek van zowel oude bekende als nieuwe talenten. Benieuwd hoe ze klinken? Beluister de Monthly Music Top 5 van de maand Februari 2015 hieronder:



1. You+Me - Love gone wrong

Ik had een poosje terug al een liedje van deze ban voorbij zien komen in een spotify lijst, maar hier verder niet naar geluisterd. Wie noemt zijn band nou You+Me? Kan nooit veel soeps zijn.. Toen ik dit nummer vervolgens tegenkwam ben ik toch maar gaan luisteren, en daar heb ik absoluut geen spijt van gekregen. Het eerste wat ik dacht toen ik het nummer hoorde was: het is een akoestisch nummer, heerlijk! Persoonlijk vind ik dat akoestische nummers toch vaan puurder zijn in de uitvoering dan niet akoestische nummers. Dat de mannelijke zanger uit deze band (Dallas Green) vervolgens ook nog een fijne stem heeft, kwam ook nog eens goed uit! Toen ik vervolgens de vrouwelijke stem hoorde dacht ik: krijg nou wat, deze stem komt me wel heel bekend voor.. Ik kon de stem maar niet bij de juiste persoon plaatsen, waarna ik ben gaan zoeken op internet. En wat bleek nou, het ging om niemand minder dan Alecia Moore! Ik kan me voorstellen dat er misschien niet gelijk een belletje gaat rinkelen, want de meeste mensen kennen haar onder de artiestennaam Pink! Ik ving het een bijzondere samenwerking die naar mijn mening ontzettend goed heeft uitgepakt. Een heerlijk akoestisch nummer met een mooie tekst die met een geloofwaardige emotie wordt gezongen!

2. Jake Isaac - Waiting here
Jake Isaac is een Singer/Songwriter die nog niet zo lang acties is in de muziekwereld. Het kan daarom best zijn dat zijn naam en muziek je nog niet bekend voor komt. Het lijkt wel of deze koude, winterse periode ervoor zorgt dat er deze maanden veel 'gevoelig' materiaal uitkomt, want ook dit nummer zit vol emotie met teksten als 'These songs were meant for you, and this shoulder's meant to carry you. Wen you call my name, come running. 'Till then I'll be waiting, I'll be waiting here'. Ik moet zeggen dat ik altijd wel heb kunnen genieten van dit soort nummers waarbij de artiest de tekst enorm geloofwaardig en mooi weet over te brengen. Zeker iemand om in de gaten te houden!

3. Life of Dillon - Overload
Dit is het debuutnummer van de band Life of Dillon uit Londen. David Keiffer, Joe Griffith en Rob Griffith maken 'Acoustic House' muziek wat er voor zorgt dat de akoestische muziek een modern tintje krijgen. Tegenwoordig zie je steeds meer muziek dat 'geproduceerd' wordt. Muziek dat via de computer in elkaar wordt, gemixt met af en toe een aantal ingezongen zinnen. Waar er DJ's zijn die hier soms een redelijke balans in kunnen vinden, ben ik over het algemeen niet zo'n fan van deze moderne wending. Ik moet zeggen dat de mannen van Life of Dillon met dit nummer de akoestische muziek in hun waarde hebben gelaten ondanks dat ze er een 'moderne' draai aan hebben gegeven. Ik ben heel erg benieuwd of ze dit met hun volgende nummer ook lukt, of dat ze een hele andere richting inslaan! 


4. Kenny B. - Als je gaat
Kenneth Bron werd geboren in Paramaribo, Suriname. Het land waar hij tot nu toe zijn meeste successen had en waar hij naar eigen zeggen niet over straat kan zonder herkend te worden. In Nederland sloeg zijn muziek echter nog niet zo aan. Hier lijkt echter verandering in te zijn gekomen. Een tijdje terug verscheen zijn naam in het programma RTL Boulevard onder het kopje 'Polderreggae'. Ze noemde hem hierin de 'Surinaamse Hazes', iets wat ik zelf nogal een gewaagde uitspraak vond. Nadat ik dit nummer hoorde begreep ik echter wel waarom. Zijn teksten zitten naar mijn mening sterk in elkaar en hebben wel wat weg van de smartlappen van Hazes. Ondanks zijn teksten is het door zijn reggae genre moeilijk om te vergelijken met een artiest als André Hazes. Ik ben benieuw wat we nog meer gaan horen van deze vijftigplusser. Blijf het bij dit ene nummer, of gaat er meer komen van Kenny B?



5. Lunchmoney Lewis - Bills
Alleen al door zijn geweldige naam verdient hij van mij een plekje in de top 5 van Februari, helemaal als zijn debuutnummer dan ook nog Bills heet. Tot gisteren had ik de videoclip nog nooit gezien. Na het bekijken van de video heeft hij zijn plek in de top 5 alleen nog maar verstevigd. Wat ziet deze man er geweldig uit! Ik denk dat hij met zijn knuffelbeerachtige vertoning een behoorlijk gunfactor heeft. Of het nummer muzikaal gezien erg sterk is? Dat kan ik aan de hand van dit nummer helaas niet zeggen. Het is eigenlijk een nummer dat 'nergens' over gaat, wat versterkt wordt door de muziek. Deze uptempo versterking zorgt er echter wel voor dat het een vrolijk nummer is. Iets wat we in deze winterse maanden prima kunnen gebruiken! Ik ben benieuwd of het bij dit ene nummer gaat blijven, of dat hij me nog gaat verassen met zijn eerste album.




Welk nummer vind jij helemaal te gek? 
Of is er nog een nummer dat volgens jou ook wel een plekje in de top 5 had verdiend?

1 opmerking: